Skn Stou_EMFW_DR0328 – Tärna

Text till kortet:
Text till kortet:
Text till kortet:
Husbygge. Bilden från båten Övre Uman. Antagligen virke till Viktor Jonsson, Vilasund. På andra sidan Uman "Lill Vickas"
----------------------------------------------
”Övre Uman”
Året 1909-1922 trafikerade den första ”Övre Uman” över den fyra mil långa sträckningen Umbukta - Umfors. Det var en öppen båt. 1910 blev sittplatserna överbyggda. Att åka kostade tre kronor tur och retur.

Vårvintern 1923 byggdes en ny båt ”Övre Uman”. Den byggdes vid båthuset i Umbukta och blev färdig sommaren 1923. ”Övre Uman” kunde ta med sig en bil, gods av alla slag och ganska många personer. ”Övre Uman” gick till år 1939. Sista turen den 13 augusti.
Det arbetslag som byggde sista båten var:
Bas: Ole Kristensen Lökberg, känd båtbyggare från Rana.
Båtbyggare: Nils Abrahamsen från Gåskjönnlia, som var känd för sin skicklighet att skarva ihop båtar.
Finsnickare: Jakob Olsen, som då gick under namnet Jakob i Bukta, men som senare blev kallad Buss Jakob, på grund av att han körde buss större delen av sitt liv. Jakob Olsen var en av de flinkaste träarbetarna i Rana och fick vara med som finsnickare.
Smed och träarbetare: Den ende svensk som var med i arbetslaget, Johan August Persson, Mjölkbäcken. Han var en fantastiskt bra smed och träarbetare. En man från Hemnesberget, namn okänt, anställdes för inmonteringen av motorn. Jakob Olsen fraktade motorn från Mo till Umbukta. Det var tidigt på våren, värmen hade kommit, men ännu låg det höga hopblåsta snödrivor mellan barfläckarna. Han kunde inte köra släde, utan måste ha vagn. Snödrivorna var så hårda att de bar hästen utan trudjor, men på vissa ställen var han tvungen lägga plankor under vagnshjulen för att ta sig fram. Motorn vägde 900 kg, och för att orka dra lasset över snödrivorna måste han använda två hästar kopplade efter varandra.
När Övre Uman var färdigbyggd och jungfruresan skulle företas, uppstod ett problem. Då båten skulle passera rörsundet tog båtmasten i telefontråden, som gick över sundet. Då sa Ole Kristensen Lökberg: Jag visste det var lite vatten, men icke att det var lite luft!
Personerna som var med på jungfruturen var båtbyggargänget och några inbjudna, bl.a. fjellstumann Martin Braendås med fru och sonen Sten Braendås, som då var 10 år och gjorde sin första utlandsresa.

Denna historia är berättad av Jakob Olsen och nerskriven av Sten Braendås.

Den första formen av linjetrafik utfördes med roddbåt. Enligt uppgift var det Emma Noaksson som hade ansvaret för och skötte båttrafiken mellan Umbukta - Umfors. Emma bodde i Bredviken. Taxan för en 100-kilos mjölsäck var 2 kronor. Roddbåten ersattes så småningom av en något större roddbåt försedd med segel. 1909 kom så den första motorbåten, Äggskalet. En maskinist var den sedermera legendariske skomakaren Kalle Gustafsson, Tärnaby. Äggskalet var i drift till 1923.

Avskrift 2019-10-02/CJ

Beskrivning: Ombord på Övre Uman

Objektnummer: Stou_EMFW_DR0328

Tidigare objektnr.: K 32.32

Ämne: Virke, Båt, Älv

Motivkategori: Grupporträtt

Motiv - Kommun: Storuman

Motiv - Socken: Tärna

Personrelation

Förvärvat från: Maud Widell Berglund

Grupperingar


Källhänvisning

Showing qrtag"Skn Stou_EMFW_DR0328 – Tärna", Storumans kommuns fotoarkiv, hämtad 01 maj 2024
https://www.storumansfotoarkiv.se/objects/c14-6546/

Kommentarer om “Skn Stou_EMFW_DR0328 – Tärna

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Om du har foto, video, ljudinspelning, föremål eller något annat som du vill dela med dig av, skriv gärna några rader om det. Så kontaktar vi dig!